Taka dieta to pryszcz!

Trądzik pospolity (acne vulgaris) to jedna z najczęstszych chorób skóry. Dotyczy przede wszystkim młodzieży i młodych dorosłych w wieku 11–30 lat w populacji krajów rozwiniętych. Najnowsze dane wieloośrodkowe wskazują, że średnia częstość występowania trądziku w grupie wiekowej 15–24 lata w Europie wynosi 58%, a w Polsce 42%. To oznacza, że niemal co druga osoba w danej grupie wiekowej zmaga się z tą jakże mało przyjemną chorobą. Z aktualnych badań ankietowych wynika, że dieta jest powszechnie uznawanym czynnikiem pogarszającym przebieg trądziku.

Z racji tego, że jest to blog dietetyczny, pominę dokładniejsze informacje na temat potwierdzonych bądź przypuszczalnych przyczyn występowania tejże choroby jak i również farmakoterapii prowadzonej w tym wypadku.

Warto jednak zastanowić się: co z tą dietą?

W jednym z artykułów spotykamy się z informacją, że aż 70% badanych zgłasza stosowanie różnych modyfikacji sposobu odżywiania w celu poprawy stanu skóry.

Czy jednak ma to jakiś sens? Powszechną opinię na ten temat sprawdzono w badaniu ankietowym przeprowadzonym u 49 pacjentów Baylor College of Medicine w Houston. Jedynie 8,2% ankietowanych obu płci twierdziło, że dieta nie ma wpływu na trądzik. Pozostali ocenili ten czynnik od średnio do bardzo istotny. Aż 71% badanych zmieniło sposób odżywiania, ponieważ uważało, że dieta jest ważnym czynnikiem etiologicznym. Dotychczas przeprowadzone badania nie pozwalają na sformułowanie opartych na dowodach wytycznych dietetycznych w leczeniu i profilaktyce trądziku. Są jednak pewne grupy produktów, których negatywny wpływ na stan skóry został potwierdzony. Ogólnie zwykło się mówić, że zachodni styl diety zdecydowanie przyczynia się do powstawania zmian trądzikowych.

–Jednym z pierwszych badań, w którym analizowano zagadnienie wpływu zachodniego sposobu życia i odżywiania na trądzik, była praca lekarza rodzinnego Otto Schaefera. Poświęcił on 30 lat na obserwacje populacji Inuitów (Eskimosów), którzy byli w trakcie przejmowania zachodniego sposobu życia. Zauważył, że w okresie poprzedzającym akulturację, kiedy Eskimosi odżywiali się w tradycyjny dla nich sposób, nie mieli zmian trądzikowych. Po latach asymilacji z kulturą zachodnią stwierdzono u nich podobną częstość występowania zmian trądzikowych jak w populacji krajów zachodnich.– (3)

Pierwsze skojarzenie dotyczące diety z Zachodu? Fast food i SŁODYCZE! No i właśnie. Spożywanie pokarmów o wysokim IG -> wzrost stężenia insuliny i wydzielanie hormonu wzrostu -> nadprodukcja insulinopodobnego czynnika wzrostu 1 <IGF-1> . Wszystkie te czynniki powodują zwiększenie lipogenezy, rozrost sebocytów i nadmierną produkcję łoju oraz zwiększoną produkcję hormonów androgenowych, które również nasilają łojotok. Dodatkowo- nadmierne kilogramy, ospałość, choroby cywilizacyjne i zepsute zęby 🙂 Wysoki indeks glikemiczny mają też produkty powszechnie nie zaliczane do słodyczy, np. białe pieczywo, jasne makarony, piwo oraz produkty węglowodanowe z małą zawartością błonnika.

USUWAMY Z DIETY

Niestety mlekomaniacy, nie ma tu miejsca na obszerną dyskusję. Mleko podobnie jak słodycze przyczynia się do powstawania pryszczy! Potwierdza to metaanaliza przeprowadzona w 2018 roku przez duńskich badaczy. Jednoznacznie ukazuje, że spożywanie mleka dodatnio koreluje z powstawaniem zmian zapalnych skóry, nie ma ani jednego wyjątku! Ale dlaczego akurat mleko?! Prawdopodobną przyczyną możliwych efektów komedogennych mleka i jego przetworów jest zawartość hormonów wytwarzanych przez krowy w czasie ciąży. Uważa się, że składnikiem mleka, który głównie stymuluje jednostkę włosowo-łojową, jest insulinopodobny czynnik wzrostu IGF-1. Dalsza droga rozwoju zmian skórnych jest już znana z poprzedniego akapitu.

Wartym zaznaczenia jest fakt, że produkty mleczne odtłuszczone (light) znacznie negatywniej wpływają na stan skóry, natomiast produkty mleczne fermentowane (kefir) mogą przyczyniać się do złagodzenia zmian!

Nie mniej jednak mleko nie jest sprzymierzeńcem w walce z trądzikiem.

USUWAMY Z DIETY

Czekolada zawsze była uważana za czynnik, który może przyczyniać się do zaostrzenia trądziku, ale istnieje bardzo ograniczona ilość dowodów potwierdzających jej negatywny wpływ na skórę.

W 2011 r. „Journal of American Academy of Dermatology” opublikował badanie, w którym badani spożywali czekoladę. Znaczące zmiany w nasileniu trądziku wystąpiły wśród respondentów po jednorazowym spożyciu czekolady. To pozwoliło autorom wysunąć hipotezę, że czekolada może zaostrzyć zmiany trądzikowe. Jednak nie ma informacji o rodzaju czekolady spożywanej przez badanych i odsetku kakao w konsumowanych próbkach, co może mieć wpływ na wyniki. Istnieje też kilka innych badań sprawdzających omawianą kwestię. Jako źródła czekolady użyto w nich batonów czekoladowych. Wyniki są bardzo niejednoznaczne na co wpływ może mieć między innymi skład batonów.

Ciemna czekolada zawiera więcej przeciwutleniaczy niż czekolada mleczna, co prowadzi do wniosku, że może mieć znacznie mniejsze działanie komedogenne.

Ponad to czekolada mleczna zawiera cukry proste!

Więc.. czekoladę gorzką możemy zostawić i obserwować reakcję swojego organizmu, ale czekoladę mleczną..

 

USUWAMY Z DIETY

Wysokie spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 może hamować produkcję prozapalnych cytokin, co może wywierać terapeutyczny wpływ na leczenie trądziku. Badanie przeprowadzone w 1961 r. W Karolinie Północnej wśród ponad 1000 nastolatków wykazało, że osoby spożywające duże ilości ryb i owoców morza mają mniej objawów trądziku (zaskórniki, grudki, krosty, tłusta skóra) . Małe badanie z 2008 roku potwierdza tę tezę. Wykazano, że niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT) wpływa na zagęszczenie łoju, co powoduje zaczopowanie gruczołów łojowych i przyczynia się pośrednio do nadmiernego rogowacenia i powstawania zaskórników .

Źródła omega-3:

 
  • ryby morskie, takie jak makrela, dorsz, łosoś
  • tran
  • nasiona szałwii hiszpańskiej (chia)
  • orzechy włoskie
  • oleje roślinne

ZOSTAWIAMY W DIECIE

>We wczesnych badaniach nad wpływem cynku na ludzką skórę przeprowadzonych przez Michaelssona i Fitzherberta w latach siedemdziesiątych wykazano, że wygląd skóry poprawił się po doustnej suplementacji cynku u pacjentów z niedoborem cynku. Późniejsze badania potwierdziły, że u pacjentów z trądzikiem często występuje niedobór cynku, a jego doustna suplementacja ma pozytywny wpływ na leczenie trądziku pospolitego.

 

> Trądzik, który pojawia się po spożyciu pokarmów bogatych w jod, pojawia się nagle i charakteryzuje się wieloma grudkami. Postawiono hipotezę, że związek między trądzikiem a mlekiem może wynikać z zawartości jodu w mleku, która może zmieniać się w zależności od pory roku, lokalizacji, suplementacji paszy dla zwierząt i stosowania roztworów odkażających bazujących na tym pierwiastku.

 

> U chorych na trądzik zaobserwowano zwiększone spożycie soli i ostrych przypraw, co może nasuwać myśl, że są one czynnikiem zaostrzającym zmiany skórne .

 

>Kilka badań potwierdza niedobór wybranych witamin i składników mineralnych u osób chorujących na trądzik. Zatem nie pozostaje nic innego jak zadbać o jak najlepszą jakość codziennej diety 🙂

 
 

Źródła:

1. Szpietowski J., Kaszuba A., Langer A., i in.: Trądzik zwyczajny: patogeneza, leczenie. Konsensus Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego. Przegl Dermatol 20212, 99, 649-673

2. Kucharska A., Szmurło A., Sińska B.: Significance of diet in treated and untreated acne vulgaris. Postepy Dermatol Alergol. 2016 Apr; 33(2): 81–86.

3. Kowalska H., Sysa-Jędrzejowska A.,Woźniacka A.: Rola diety w etiopatogenezie trądziku. Dermatol Rev/Przegl Dermatol 2018, 105, 51–62

4. Christian R. Juhl, Helle K. M. Bergholdt, Iben M. Miller, i in.: Dairy intake and acne vulgaris: a systematic reviev and meta-analysis of 78,529 children, adolescents and adults. Nutrients. 2018 Aug; 10(8): 1049.

5. Noor Hasnani Ismail, Zahara Abdul Manaf, and Noor Zalmy Azizan : High glycemic load diet, milk and ice cream consumption are related to acne vulgaris in malaysian young adults: a case control study. BMC Dermatol. 2012; 12: 13.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *